Άρθρο: Marketing Week, Ιανουάριος 2009, Αφιέρωμα mobile marketing – uncut

24 02 2009

Ποια θα λέγατε ότι είναι τα πλεονεκτήματα του Mobile Marketing; Πιστεύετε ότι οι διαφημιζόμενοι έχουν κατανοήσει επαρκώς αυτά τα πλεονεκτήματα; Πόσο εκπαιδευμένοι είναι και τι κάνετε εσείς προς αυτήν την κατεύθυνση;

Tο mobile marketing και για να γίνω πιο συγκεκριμένος η διανομή περιεχομένου βάσει τοποθεσίας δηλαδή το proximity marketing, έχει πολλά και σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων πιο παραδοσιακών μορφών marketing, γεγονός που το κάνει τόσο δημοφιλές τελευταία.

Αυτά μπορούν να συνοψιστούν στα παρακάτω σημεία:

Πρώτα από όλα, το Proximity Marketing παρέχει τη δυνατότητα να μιλήσεις με το, ιδίως νεανικό, κοινό σου με ένα πολύ πιο προσωπικό άρα οικείο τρόπο

Επίσης μπορείς να απευθυνθείς σε ένα κοινό το οποίο είναι σε συνεχή κίνηση άρα μπορείς να επικοινωνήσεις και κατά συνέπεια να περάσεις το μήνυμα σου κατά τη διάρκεια της καθημερινότητας του.

Είναι απόλυτα μετρήσιμο μέσο άρα μπορεί ο διαφημιζόμενος να υπολογίσει την απόδοση της ενεργείας του με ακρίβεια και ανά πάσα στιγμή να προχωρήσει σε διορθωτικές κινήσεις εάν αυτό κριθεί απαραίτητο. Σχεδόν κανένα άλλο μέσο δεν δίνει αυτή τη δυνατότητα καθώς υπάρχουν χρονοβόρες και κοστοβόρες ενέργειες που πρέπει να γίνουν στα περισσότερο παραδοσιακά μέσα, όπως για παράδειγμα στην τηλεόραση που πρέπει να γίνουν νέα γυρίσματα.

Είναι άμεσα στοχεύσιμο. Μπορείς να μιλάς με πολλούς ταυτόχρονα, με προσωποποιημένο τρόπο, να στοχεύσεις ανά γεωγραφική περιοχή, φύλλο, ηλικία και δημογραφικά στοιχεία για να αναφέρω μόνο μερικά.

Μπορείς να εκμεταλλευτείς τις ολοένα αυξανόμενες multimedia δυνατότητες των συσκευών δημιουργώντας rich media experiences. Τηλέφωνα όπως το iPhone τα Nseries το αναμενόμενο στην ελληνική αγορά Google τηλέφωνο και πολλά άλλα, δίνουν σε όλο και μεγαλύτερη μάζα χρηστών τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εργαλεία που παραδοσιακά τα κατατάσσαμε στις δυνατότητες ενός προσωπικού υπολογιστή. Τώρα είναι ο κατάλληλος καιρός να τα εκμεταλλευτούμε μέσω του Proximity marketing και προς όφελος των διαφημιζομένων.

Υπάρχουν τόσες πολλές επιλογές τεχνολογιών (SMS, MMS, WAP, Bluetooth, 2d Barcodes, NFC, WiFi, RFiD, Java, Flash Lite, iPhone …) που προσφέρουν είτε ξεχωριστά είτε σε συνδυασμό πάρα πολλές επιλογές για δημιουργικές αλλά και χρήσιμες προς τους καταναλωτές λύσεις.

Αυτά τα  στοιχεία, εφόσον χρησιμοποιηθούν σωστά, μπορούν να έχουν σαν αποτέλεσμα την δημιουργία μιας πολύ δυνατής, μακροχρόνιας σχέσης μπράντας και καταναλωτή. Το κινητό είναι ακόμη ένας σχετικά παρθένος, ανεκμετάλλευτος από τους διαφημιζομένους χώρος.  Με προσεχτικά βήματα, μπορεί να επιτευχθεί το ξεκίνημα μιας καινούργιας σχέσης εμπιστοσύνης διαφημιστών με το κοινό τους ανατρέποντας την ολοένα και πιο πολύ αρνητική αυτή σχέση.

Ποιες είναι οι πιο διαδεδομένες μορφές διαφήμισης/marketing στο κινητό και ποιες έχουν τα μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης;

Η πιο διαδεδομένη μορφή επικοινωνίας στην Ελλάδα είναι ακόμα το SMS. Στο εξωτερικό όμως παρουσιάζουν σημαντική αύξηση ενέργειες που χρησιμοποιούν branded wap sites με εξαιρετικά αποτελέσματα σε αντίθεση με την Ελλάδα όπου οι διαφημιζόμενοι φοβούνται τη χρήση τους καθώς δεν εμπιστεύονται τις ικανότητες των ελλήνων χρηστών. Βάσει των γενικότερων τάσεων στην αγορά και τις ενέργειες που τρέχουμε τα τελευταία τρία χρόνια στην Fluid, βλέπω τόσο ότι οι χρήστες είναι πιο εξελιγμένοι από όσο συχνά πιστεύουμε όσο και ότι στα επόμενα χρόνια θα παρουσιάσουν μεγάλη αύξηση τεχνολογίες οι οποίες μπορούν να ενισχύσουν τα διαθέσιμα εργαλεία για προώθηση σε σημεία πώλησης. Αυτά μπορούν να συμπεριλαμβάνουν τεχνολογίες proximity marketing (Bluetooth, Wifi κλπ), LBS , τεχνολογίες για micro payments, mobile wallets και mobile barcodes. Στην Fluid έχουμε ήδη αρχίσει να δουλεύουμε προς αυτήν την κατεύθυνση με τη σύσταση της εταιρείας Patenta Digital  η οποία υλοποιεί το μεγαλύτερο δίκτυο ψηφιακής διαφήμισης στην Ελλάδα, χρησιμοποιώντας το πιο δημοφιλές και γνωστό σε όλους μας, περίπτερο. Οι πρώτοι πελάτες έχουν ήδη ξεκινήσει καμπάνιες μαζί μας και μέχρι το Καλοκαίρι θα διαφημίζονται πανελλαδικώς σε περισσότερα από 200 σημεία μέσω Bluetooth και digital signage.

Πώς κρίνετε τη διάθεση από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ολοκληρωμένων εμπορικών λύσεων mobile advertising;

Είναι γεγονός ότι οι εταιρείες κινητής θέλουν να εκμεταλλευτούν στο μέγιστο τη συνδρομητική τους βάση, που τους δίνει και ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα. Έχουν γίνει κάποιες πρώτες κινήσεις για monetisation από διαφήμιση σε portals των operators αλλά ακόμα είναι στα πρώτα στάδια. Υπηρεσίες διαφήμισης που βασίζονται σε προσδιορισμό location έχουν επίσης δοκιμαστεί και συνεχίζουν να δοκιμάζονται από operators χωρίς όμως να έχουν ακόμα επιτύχει σημαντική εξάπλωση ή αποδοχή από τους χρήστες. Είναι σαφές ότι οι operators παρακολουθούν συνέχεια τις εξελίξεις και μόλις οι συνθήκες για μια συγκεκριμένη τεχνολογία παρουσιάσουν τη σχετική ωρίμανση θα προσπαθήσουν να τις περάσουν σε mainstream επίπεδο ώστε να εκμεταλλευτούν ακόμα καλύτερα την προνομιακή τους θέση στην αγορά.

Ποιες είναι οι προοπτικές του Mobile Advertising στην Ελλάδα; Θεωρείτε ότι το 5% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης είναι εφικτό μέσα στην επόμενη πενταετία; Υπό ποιες προϋποθέσεις;

Η αξία του advertising real-estate στο κινητό πιστεύω ότι θα αυξάνεται ολοένα και περισσότερο τα επόμενα χρόνια για τους διαφημιζομένους. Στην Ελλάδα μπορεί να σημειωθεί σημαντική αύξηση στα επόμενα χρονιά της δαπάνης όσο η αγορά, η τεχνολογία και το κοινό ωριμάζουν. Το ποσοστό του συνόλου της πίτας θα εξαρτηθεί από τη σχέση κόστους απόδοσης των ενεργειών που θα τρέξουν. Όσο αυξάνεται η οικειότητα του κοινού με τις διαφορές τεχνολογίες θα αυξάνεται και το ενδιαφέρον των marketers για χρήση του μέσου. Μέχρι στιγμής η τάση είναι να χρησιμοποιείται μια τεχνολογία ή εργαλείο ανά καμπάνια. Ο συνδυασμός εργαλείων στο μέλλον θα αποφέρει καλύτερη απόδοση με αναλογικά χαμηλότερο κόστος ανά επαφή.

Η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας είναι πολύ μεγάλη στην Ελλάδα, όπως και στο εξωτερικό. Ωστόσο, η διαφήμιση και γενικότερα το marketing μέσω κινητού τηλεφώνου εξακολουθεί να είναι σε εμβρυακό στάδιο στην Ελλάδα, ενώ σε χαμηλά επίπεδα κινείται και στο εξωτερικό, δεδομένου ότι δεν μπορεί να υποστηριχθεί επαρκώς από τις περισσότερες συσκευές κινητής τηλεφωνίας. Ποια είναι η γνώμη σας;

Πιστεύω πως ακόμα είμαστε σε ένα στάδιο ωρίμανσης των τεχνολογιών και οικειότητας των καταναλωτών με αυτές. Όσο αυξάνεται η οικειότητα του κοινού με τις διαφορές τεχνολογίες ολοένα και πιστότερη αξία θα έχει η επικοινωνία μέσω αυτού του καναλιού. Το κινητό σίγουρα δεν παύει να είναι μεγάλης αξίας advertising real-estate για διαφημιζομένους. Από τη μεριά μας θα πρέπει να συνεχίσουμε να βρίσκουμε καινοτόμους τρόπους επικοινωνίας που πραγματικά προσθέτουν αξία σε χρηστές και διαφημιζομένους. Το mobile marketing ξεκίνησε με βάση μια τεχνολογία (SMS) που ούτε oι ίδιες οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας είχαν φανταστεί αρχικά πόσο θα διαδιδόταν.

Όσον αφορά τη συμβατότητα, εξαρτάται σε ποιες τεχνολογίες αναφέρεστε. Για παράδειγμα τεχνολογίες όπως το Flash Lite δεν σημείωσαν τη διείσδυση που ίσως περίμεναν κάποιοι αλλά τεχνολογίες όπως SMS είναι διαθέσιμες σε όλους και τεχνολογίες όπως Bluetooth έχουν φτάσει  πλέον σε ποσοστά διείσδυσης 80%. Η άποψη μου είναι ότι το πρόβλημα δεν επικεντρώνεται τόσο στις τεχνολογίες αλλά στο πώς τις χρησιμοποιούμε σαν εργαλεία. Ένα παράδειγμα είναι το SMS που χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως επί το πλείστον για άντληση εσόδων και όχι ως εργαλείο μάρκετινγκ. Το αποτέλεσμα είναι η μερική φθορά της αποδοτικότητας του.  Όπως προανέφερα το marketing μέσω κινητού τηλεφώνου έχει πληθώρα πλεονεκτημάτων αλλά πιστεύω πως το μέλλον βρίσκεται σε δυνατές mobile marketing καμπάνιες οι οποίες θα στηρίζονται στη χρήση συνδυασμού εργαλείων εκμεταλλευόμενες τα πλεονεκτήματα του καθενός συνδυαστικά. Στη Fluid έχουμε προχωρήσει ήδη σε αντίστοιχες καμπάνιες όπου έχουμε συνδυάσει τη χρήση Bluetooth, wap push, mobile java games αλλά και ringtones και wallpapers με σημαντικά αποτελέσματα το οποίο και δικαιολογεί την παραπάνω άποψη μου.


Actions

Information

Leave a comment